motywacja pracownika

Motywacja pracownika w sportowej odsłonie

Co tworzy efektywnie funkcjonujący biznes? Wiele składowych. Warto jednak podkreślić szczególne znaczenie jednego z nich. Nawet najlepszy pomysł, świadomość trendów rynkowych, czy najnowocześniejsze technologie nie przyniosą sukcesu bez wyszkolonego, zdeterminowanego i oddanego zespołu. A o dobrego specjalistę w dzisiejszych czasach nie łatwo. Dlatego tak ważna jest codzienna motywacja pracownika.

Dynamika rynku pracy nie oszczędza pracodawcy

Choć problem bezrobocia dotyka nasz kraj od lat, to obecny kształt rynku pracy – głównie w większych miastach – bardziej skłania się do definicji rynku pracownika. Liczba ofert daje możliwość wyboru. Pracodawcy (szczególnie w chwili dołączania do zespołu lub podczas rozmowy o możliwości odejścia) otwarci są na oczekiwania pracownika. Firmy prześcigają się w dodatkowych formach wynagradzania. Dziś prywatna opieka zdrowotna, karnet na siłownie, czy dopłaty do obiadów nikogo nie dziwią.

Kształt rynku pracy zmienia także mająca coraz więcej do powiedzenia grupa Millenialsów, czyli pokolenie ludzi urodzonych w Polsce od 1984 do 1997 roku.  To oni szukając swojego miejsca, profesji oraz przestrzeni do rozwoju bardzo często zmieniają pracę.

Taka sytuacja przekłada się na niekorzystne efekty w budżetach firmowych. Pracodawcy muszą się liczyć się nie tylko z kosztami odejścia dotychczasowych pracowników, ale także z tymi odnoszącymi się do nowo zatrudnionych (rekrutacji, szkoleń oraz wdrożeń). Niewątpliwie jest to wymowny powód, dla którego pracodawcom coraz bliższe jest pojęcia: motywacja pracownika.

Aby motywacja pracownika nie trafiała jak kulą w płot

Sposobów, a tym samym narzędzi służących motywowaniu zespołu jest wiele. Ich stosowanie ma jednak sens tylko wtedy, gdy znamy pracowników. Wiemy co ich męczy, frustruje. Jakich zmian oczekują w firmie. W końcu, co sprawia, że z większą chęcią wykonują swoje obowiązki.

Z raportu przygotowanego przez portal GoWork.pl wynika, że tylko dwa spośród dziesięciu powodów odejścia z firmy dotyczy kwestii finansowych. Pozostałe w większym stopniu odnoszą się do obszaru rozwoju, komunikacji oraz atmosfery w pracy. Cała lista prezentuje się w sposób następujący:

  1. Wynagrodzenie,
  2. Brak uznania zasług
  3. Brak szans na wykorzystanie swoich umiejętności
  4. Niejasna sytuacja finansowa firmy
  5. Zbyt wiele obowiązków
  6. Relacje z przełożonym
  7. Brak poczucia misji
  8. Brak jasnego kierunku w jakim zmierza firma
  9. Nie przestrzeganie czasu pracy
  10. Relacje z kolegami w pracy

Zewnętrzna i wewnętrzna motywacja pracownika

Determinanty decyzji o zmianie pracy mają swoje uzasadnienie w teorii motywacji. Wyróżniamy motywację zewnętrzną dotyczącą kwestii materialnych (finansowych oraz pozapłacowych), a także motywację wewnętrzną odnoszącą się bardziej do tego, co podpowiada psychika człowieka.

Motywację zewnętrzną dzielimy na motywowanie finansowe – związane bezpośrednio z wypłacanymi pracownikami pieniędzmi (pensja, premie, bonusy) oraz motywowanie pozapłacowe, takie jak karnety na siłownie, dopłaty do kursów językowych i posiłków, ubezpieczeni, czy prywatna opieka zdrowotna.

Motywację wewnętrzną odzwierciedlają zachowania i chęci samego pracownika. Jego zaangażowanie można pozyskać stworzeniem mu przestrzeni do rozwoju osobistego, przydzielaniem ciekawych zadań, obdarzeniem zaufaniem poprzez przekazanie większej samodzielności i odpowiedzialności za projekt. Tu ważne są także eliminacja, lub ograniczenie zadań monotonnych oraz automatyzacja procesów.

Motywacja wewnętrzna pracownika możliwa jest tylko przy właściwym sposobie komunikacji zespołu, a także kompetencjom liderskim managera zespołu lub właściciela firmy. Chodzi tu zarówno o potrzebę poznania mocnych stron pracownika, jak i umiejętności rozmowy z nim: docenienia, dziękowania za jego zaangażowanie, ale również zwrócenie uwagi na obszary wymagające poprawy.

Sport, a motywacja pracownika

Doskonałą przestrzenią do wzmacniania zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej motywacji zespołu jest sport. Tu jednak, podobnie jak przy doborze narzędzi motywacji w oparciu o potrzeby pracownika, ważne, aby w miarę możliwości wsłuchać się w jego oczekiwania. Nie wszyscy bowiem lubią fitness lub podnoszenie ciężarów na siłowni, a to karnet na tę ostatnią wielu pracodawców oferuje swoim pracownikom.

Ciekawym sposobem dodatkowego wynagrodzenia może być wsparcie sportowych zainteresowań zatrudnionych – opłaty pakietów startowych w zawodach biegowych lub triathlonowych, czy stworzenie drużyny piłkarskiej, siatkarskiej albo koszykarskiej i zapewnienie im cotygodniowych treningów.

Kolejną alternatywą dla pracowników może okazać się także voucher na zajęcia sportów drużynowych. To na wypadek, gdyby grupie ciężko było spotkać się w jednym terminie po pracy. Takie rozwiązanie może być także doskonałym prezentem dla rodziny i przyjaciół pracownika. Voucher, jako dodatkowy bonus, ale także wsparcie idei work life balance.

A co z motywacją wewnętrzną budowaną między innymi na atmosferze w pracy?

Tu świetnie sprawdzi się spotkanie integracyjne. Dla wielu jednak obowiązki rodzinne, zajęcia dodatkowe, czy uczelnia nie dają możliwości kilkudniowego wyjazdu. Nawet wieczorna impreza moża stanowić wyzwanie. Rozwiązaniem staje się integracyjny dzień w pracy, który można spędzić także w sportowy sposób, bo w zdrowym ciele, zdrowy i zmotywowany duch.

 

Autor tekstu: Magda Gałecka

 

Źródła:

http://hrstandard.pl/2015/12/31/10-powodow-przez-ktore-pracownicy-odchodza-z-pracy/

https://www.corazlepszyportalbiznesowy.pl/art/motywacja-wewnetrzna-czy-zewnetrzna

http://hrstandard.pl/2016/06/03/rozruszaj-swoich-pracownikow/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *